Използването на интернет е жизнено важно за почти всеки бизнес, като това ще бъде доказано за пореден път през четвъртото тримесечие на годината. Ето част от цифрите, които подкрепят това твърдение:
– Американското Министерство на търговията смята, че онлайн продажбите ще отбележат най-големия си ръст за последните три години
– Според прогнозите на Forrester Research и Shop.org продажбите чрез мрежата ще се увеличат с 22%
– Общият оборот от продажби през интернет за тази година ще е повече от 170 млрд. USD
Що се отнася до компаниите, чиито бизнес се гради на локално ниво – такъв почти няма. Всяко едно начинание може да бъде пренесено онлайн – дори доставката на храна, например, услуга, която не е създадена, за да бъде извършвана посредством мрежата. Според вас дали заведението ви би спечелило, ако има сайт, чрез който посетителите могат да си поръчват, след като са разгледали подробно менюто, вместо да говорят с някого от персонала ви? Със сигурност бихте избегнали поне риска от лошите обноски при разговор по телефон, моментното лошо настроение на служителите ви или риска от дълго чакане на слушалката да прогони някой клиент.
Този модел може да се отнася за почти всяка една индустрия, особено за тези, които на пръв поглед изглеждат несъвместими с интернет, каквито са повечето компании, предлагащи различни типове услуги. Например, собственик на къща, който се нуждае от обезпаразитяване или иска ливадата му да бъде окосена, е изправен пред множество опции. Малко вероятно е клиентът да осъществи контакт с всяка една фирма, която предлага подобна услуга, така че бизнесът ви може да бъде елиминиран още преди да получи възможност да бъде оценен.
Разбира се, пускането и на онлайн версия на бизнеса ви няма да е гаранция, че потребителите ще ви намерят, но все повече потенциални клиенти се обръщат към интернет когато търсят услуги от какъвто и да било тип, дори и такива, които са локални. Да кажем, че собственикът на къщата е написал „обезпаразитяване, моят град” или „озеленяване, моят район” в търсачка. Ако имате уеб сайт той би трябвало да е сред резултатите. Предполагаемите ви клиенти могат да видят какво предлагате, да ви сравнят с конкурентите ви и дори да попълнят онлайн форма с информацията им за контакти. Продавачът във всеки един от вас ще види предимството в това. Уеб сайтът не е сключил сделката, но е отворил вратата за това.
Дори и клиентите ви да ви познават и да са добре запознати с продуктите ви, бихте ли отказали още купувачи? Или как новите жители на града ви могат да научат за вас? Продуктите ви ограничени ли са само за местната клиентела? Дадените по-горе примери с доставка на храна и обезпаразитяване са ограничени от географска гледна точка, но ако се занимавате с доставка на подправки или някои видове сосове? А ако обезпаразитителят продава продукти, предпазващи от насекоми? Ако компанията, занимаваща се с озеленяване продава торове?
Единственият недостатък в преминаването на бизнеса ви онлайн е, че създаването на сайтове отнема време и пари. Клиентите няма да пазаруват от вас само защото имате страница. Трябва да я популяризирате, независимо дали това ще стане чрез платени реклами или чрез включването на адреса ви в заглавните части на бланки за писма, визитните ви картички, както и всички други ваши печатни материали. Рекламата трябва да е постоянна, защото интернет е пренаселен пазар. И сега отново – дали бизнесът ви не трябва да е онлайн?
Очаква се, че през идващите празници ще има нови рекорди в продажбите през интернет и за това ако нямате сайт, тези разходи ще ви подминат. Това не е фатално – онлайн бизнесът не свършва с празничното пазаруване. Фактът е, че с всеки изминал месец хората харчат все повече през интернет. Колко време още оставите бизнеса ви да бъде подминаван?